САВЕЗ УДРУЖЕЊА БОРАЦА НАРОДНООСЛОБОДИЛАЧКОГ РАТА СРБИЈЕ (1941-1945. И 1992. И 1999.)
Скорашњи чланци
Архиве
Бројач посета
  • 797342Укупно посета:
  • 2517398Укупно прегледа:
  • 1Тренутно посетилаца:

 

ИСТОРИЈА НА ТОЧКОВИМА

Постоји у Гарди гаража у којој се налазе репрезентативна возила за превоз и заштиту лица. За љубитеље аутомобилизма, а и многе друге, то је чудесно место, тешко доступно погледу, са изузетно драгоценим четвороточкашима марке „мерцедес пулман“ (Pullman) и „ролс ројс фантом V (Phantom V), аутомобилима који су највише коришћени у међудржавним посетама, а којима се возио некадашњи председник СФРЈ Јосип Броз Тито са светским државницима. Били су својеврсно средство за вођење спољне политике, јер су приликом посета високих званичника Југославији јасније говорили о значају посете него била шта друго.

Jeдан од атомобила које је корстио маршал Тито

Тито је био врхунски колекционар скупих аутомобила. Имао их је 85. Од тога је Војном музеју остало шест, који се чувају у касарни Гарде – пет „мерцедеса“ и један „ролс-ројс“. Многи су завршили у приватним колекцијама или су уништени. Неки се налазе на Брионима, а најбројнија колекција Титових аутомобила је у Техничком музеју Словеније – где их је 15 (12 аутомобила из колекције Меморијалног центра „Јосип Броз Тито“, а три из Војног музеја у Београду). Узети су као позајмица 1986. на пет година, а уговор је истекао 1991. године.

Те неме сведоке историје понекад о празницима извезу, провозају их да се виде. У парадној колони сијају се и „шепуре“ црне, до високог сјаја изгланцане лимузине. Кола се отварају у белим рукавицама, као драгоцена књига.

Поглед најпре привлачи „ролс – ројс фантом V“, енглески див, тротонац (број шасије 5ЛАТ6), с левим воланом. Испод његове хаубе налази се алуминијумски V8 мотор запремине 6.230 цм3 са SU карбураторима и 250 КС. Четворостепени аутоматски Hydramatic мењач стигао је из GM – ових постројења, а возило се зауставља уз помоћ четири добоша. О том аутомобилском драгуљу својевремено се говорило да га је краљица Елизабета поклонила Титу, али је истина другачија. Није био њен поклон, иако се у њему возила као последњи високи гост 1972. године. Био је шести комад из прве серије направљених „фантома“, који је наручила фирма „Ауто Србија“. из Енглеске је допремљен бродом „Слобода“ да би потом био распоређен у Специјалну ауто – чету ЈНА.

Иако је Титу „Мерцедес“ био омиљени произвођач аутомобила, одбијао је да купује њихова возила све до средине шездесетих. Онда се 1964. године на 8. сајму технике у Београду, одмах после франфуртског салона. појавио први – модел 600. Одушевљен квалитетом израде и софистицираним техничким решењеима, а потпомогнут предстојећим споразумом о обнављању економске сарадње Југославије и Западне Немачке, Тито је наручио свог првог „пулмана“, заједно с неколико регуларних 600, као и модела W108 и  W114. Потом су аутомобили марке „мерцедес пулман“, њих пет, куповани од 1964. до 1978. године.

„Пулмани“ својим једноставним, елегантним дизајном спадају у сам врх аутомобилске понуде касних шездесетих година, али су и у техничком смислу ненадмашни. Јединствени систем компресованог ваздуха који струји кроз цео аутомобил покреће све – од вешања (аутомобил има три нивоа на које може да се подигне и спусти), преко система за отварање прозора, шибера, до обарања задњих седишта. Сваки „пулман“ 600 био је на изричит Титов захтев, уз мини  – бар, одвојени клима уређај и „бекер гранд при“ радио, опремљен и најмодернијим прибором за бријање са зглобним огледалом и колоњском водом.

Последњи наручени „пулман“ је из 1978. године – дугачки модел 600 са А1 нивоом заштите. Набављен је за потребе самита у Хавани. Међутим, приликом авионског транспорта за потребе међудржавне посете Финској, услед разлике у притиску, попуцала су му сва стакла, па су после тог догађаја она замењена четворослојним прозорима дебљине 28 милиметара. Тај блиндирани „мерцедес – бенз“ Тито је користио само неколико пута, али су у њему превожени потоњи председници, укључујући и Слободана Милошевића. Последњи страни државник који је седео на његовом задњем седишту био је Александар Лукашенко 1999. године.

Уз набављене аутомобиле обезбеђивана је велика количина резервних делова, којих још има. Свака сервисна књига праћена је и интерном бележницом у којој су се налазили записници о свакој интервенцији, уз детаљну евиденцију лица присутних у гаражи у том тренутку.

Данас посматрачи увек са одушевљењем дочекају тренутак када „мерцедес пулман“ и „ролс – ројс фантом  „напусте гаражу, јер та возила нису само празник за очи, већ историја на точковима – свако би могло да исприча на стотине занимљивих прича.

М. Шведић

Пријатељи сајта
СБ Бањица Сокобања
Oculus
Сава животно осигурање

Призма
!cid_ii_13e1bf79434cfa61
Фондација Солидарност
Belgrade
Clear
05:2717:59 CET
TueWedThu
min 3°C
13/0°C
15/2°C
ПОЗИВ НА ПРЕТПЛАТУ СВИМ ЧЛАНОВИМА И ОРГАНИЗАЦИЈАМА СУБНОР-а

Због тоталне медијске блокаде aктивности СУБНОР-а,
посебно напора да се одбрани антифашизам као политичко-идеолошко опредељење савременог света и антифашистичка прошлост Србије:

Скупштина СУБНОР-а Србије позова чланство и организације да наш одговор буде масовна претплата на лист „Борац“, те на масовније учешће чланства у сарадњи са Редакцијом – како истина о антифашизму и часној антифашистичкој борби народа Србије 1941–1945. и 1992. и 1999. не би била медијски угушена а истина избрисана из свести нових генерација.

На изузетан значај тог питања указала је и седница Републичког одбора СУБНОР-а од 9. априла 2012.

Претплата за „Борац“ у 2019. износи 800 динара

Новац изволите уплатити на текући рачун РО СУБНОР-а Србије
бр. 205-22402-06, са назнаком – претплата за „Борац“ 2019.
Копију уплатнице пошаљите на адресу:
РО СУБНОР-а Србије, Савски трг 9, 11000 Београд,
или нам јавите телефоном на број 011/6643-651
како бисмо евидентирали вашу уплату и унели Вас у списак за експедицију листа.

Почетна | О СУБНОР-у | Контакт

Главни уредник Душан Чукић | СУБНОР Србије, сва права задржана.